Våra dagar framåt....

ONSDAG: Imorn är det kalas för Stor kusin Wille som fyller hela 9 år, hurra! kalas på kvällen hos kusinerna, hihi ett roligt paket väntar på att öppnas.

TORSDAG: då ska Elvis göra sitt lilla ingepp i tårvägskanalen, läs mer om det här nedan. Äntligen kommer Elvis att få sina ögon rena, det har varit jobbigt för Elvis att ha denna problematik, ögoninfektioner o samt göra rent sina ögon dagligen. Otroligt jobbigt.

info är från: http://www.sankterik.se/templates/Page.aspx?id=2650

Tårvägshinder barn


I de övre och de undre ögonlocken finns små öppningar, tårpunkterna. Från dessa går små tårkanaler till tårsäcken som ligger vid sidan av näsan. Tårsäcken övergår i en större kanal som mynnar i näshålan.
Det finns många orsaker till att tårarna rinner. En orsak kan vara att det är trångt eller stopp på flera ställen i tårkanalerna. Hos barn är det oftast ett medfött stopp, ett membran någonstans i tårvägarna.

Under det första levnadsåret öppnas oftast detta membran spontant.
Om symtomen kvarstår efter ett års ålder med tårflöde samt kladdigt öga kan detta opereras. Operationen kan göras med ett enkelt ingrepp som görs i narkos och tar c:a fem minuter. Efter c:a en timme kan man åka hem. Barnet kan gå till dagis/skola redan dagen efter operationen och leva som vanligt.


Mina vänner
Postat av: Malin - Mamma till h-barn

Åh, lycka till på torsdag! Ett ingrepp är alltid ett ingrepp oavsett, så många varma tankar till er på torsdag!



Jo, jag såg bilderna från Thailand och då föll ju bitarna på plats! :)



Satt och googlade lite på Hirschsprungs och fick upp din blogg efter några olika kombinationer av sökningar.



Jag har en länk till Familjen sweetie på min sida, de har en tjej, Stella som är ett h-barn. Ovanligt med en tjej.



Jag har inte orkat engagera mig i andra h-barn förän nu. Det var ett tufft första år och sedan valde vi att lägga det bakom oss för ett tag, vi behövde det för att ge tjejerna en bra vardag.



Kram, kram!

2009-12-15 @ 21:24:35
URL: http://baldersvagen.blogg.se/
Postat av: Malin - Mamma till h-barn

Åh, lycka till på torsdag! Ett ingrepp är alltid ett ingrepp oavsett, så många varma tankar till er på torsdag!



Jo, jag såg bilderna från Thailand och då föll ju bitarna på plats! :)



Satt och googlade lite på Hirschsprungs och fick upp din blogg efter några olika kombinationer av sökningar.



Jag har en länk till Familjen sweetie på min sida, de har en tjej, Stella som är ett h-barn. Ovanligt med en tjej.



Jag har inte orkat engagera mig i andra h-barn förän nu. Det var ett tufft första år och sedan valde vi att lägga det bakom oss för ett tag, vi behövde det för att ge tjejerna en bra vardag.



Kram, kram!

2009-12-15 @ 21:24:57
URL: http://baldersvagen.blogg.se/
Postat av: Mamma till H-barn

Täker på er idag och hoppas att op går bra. Som du skriver, det jobbigaste är att man måste söva de små, oavsett op storlek. Kan tänka mig att alla känslor kommer över dig igen, det är ju så att jag själv får tillbaka alla känslor bara av att veta att ni går igenom det igen.



Många styrkekramar!

/Malin

2009-12-17 @ 10:48:05
URL: http://baldersvagen.blogg.se/

Här kan du kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Här skriver du till mig:

Trackback
RSS 2.0